AgileAMK-malli esillä EADTU:n konferenssissa

Teksti: Teija Lehto, Erikoissuunnittelija, Tampereen ammattikorkeakoulu, Ammatillis-pedagoginen TKI

AgileAMK-malli esillä EADTU:n konferenssissa

Ketterälle mallille käyttöä kansainvälisesti

Lähtökohtaisesti Uutta avointa energiaa on kansallinen ESR-hanke, jonka kohdeyleisö on suomalaiset yritykset ja työelämä, suomeksi ja ruotsiksi. Koska AgileAMK-mallia oli jo hiottu pitkälle ja se tuntui toimivalta, päätettiin kuitenkin heittää malli kehiin kansainväliselle areenalle. Tarkoituksena oli saada laajempaa näkemystä ja palautetta AgileAMK-mallista sekä … kukaan ei ole profeetta omalla maallaan … saada mallille näkyvyyttä Suomessa sitä kautta, että se herättäisi ehkä huomiota ulkomailla.

Teija Lehto ja Miia Törmänen (TAMK) valmistelivat konferenssiartikkelin AgileAMK-mallista EADTU-verkoston THE ONLINE, OPEN AND FLEXIBLE HIGHER EDUCATION CONFERENCE 2017 (OOFHEC2017) -konferenssiin. Teija harmitteli hankalaa matkaa Kangasalta Milton Keynesiin (UK), the Open Universityn kotipaikalle, mutta lähti matkaan kuitenkin – ja se kannatti!

Ohjelmakartalla esityksemme oli sijoitettu hyvään paikkaan. AgileAMK-esitys oli yhdessä hankkeen rinnakkaissessiossa heti ensimmäisenä konferenssipäivänä 25.10.2017, jolloin yleisö oli vielä virkeimmillään. AgileAMK-mallin keskeisimmät kohdat oli käännetty esitystä varten englanniksi. Yleisö seurasi tiiviisti esitystä ja räpsi paljon kuvia, varsinkin näkymistä, joissa esitettiin AgileAMK-malli visuaalisina kaavioina.

Yleisökysymyksiä esitettiin mm. AgileAMK-masterin roolista, syntyvien digitaalisten verkkomoduulien uudelleenkäytettävyydestä ja siitä, tuleeko esitys jonnekin julkiseen jakoon. Esityksen jälkeen monet kävivät henkilökohtaisesti pyytämässä linkkiä esitykseen, ja sen he tietenkin saivat.

Käsitykseni mukaan kiinnostus AgileAMK-mallia kohtaan juontaa juurensa yksinkertaisesti siihen, että ketterälle digitaalisten oppimisresurssien tuotantomallille on kova tarve – ei ainoastaan Suomessa vaan muuallakin. Tilanne, jossa sinänsä tasokkaat, mutta kömpelöt ja isot tutkinto-ohjelmien materiaalimöhkäleet eivät taivu nopeisiin tilanteisiin ja uusiin digitaalisiin formaatteihin, tuntui olevan tuttu konferenssin sessioyleisölle. Short learning programs mainittiin konferenssissa usein. Miten saamme ketterästi hyödynnettyä tutkinto-opintojen oppimisresurssimöhkäleiden parhaat osat lyhyissä ja ketterissä verkko-opinnoissa, jotka saattavat olla laajuudeltaan vain muutamia opintopisteitä? Juuri tähän rakoon sopii AgileAMK-malli.

Jos mallimme ei ehkä olekaan (vielä) täydellinen, tuntuu se vastaavan ajan huutoon. Tästä on hyvä jatkaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s