Vertaisarviointimalleja verkko-opetukseen

Irja Leppisaari, yliopettaja, Centria amk

UAE-hankkeen pedagogisesta laadunarvioinnista vastaava Irja Leppisaari on laatinut yhdessä Hanyang University:n  Prof. Yeonwook Im:n kanssa tutkimuspaperin eLearning Korea -konferenssiin (Soulissa 21.-23.9.2016). He käsittelevät esityksessään aihetta “Peer assessment practices in MOOCs: models for improving learning in higher education”

MOOC-pedagogiikassa vertaisarvioinnin on havaittu olevan lupaava, oppijan sitoutumista ja oppimista edistävä menetelmä.  Vertaisarviointi nähdään keskeisenä osana oppimisprosessia, jossa ylipäätään 1+1 on aina enemmän kuin kaksi pyrittäessä kohti kollektiivisesti älykästä, verkottunutta maailmaa.

Uutta avointa energiaa (UAE) -hankkeessa pilotoidaan rakennusalan MOOCissa kriteeripohjaista vertaisarviointia ao. tarkoitukseen modifioidulla Moodle-keskustelupalstalla. Centria on MOOCien pedagogisessa kehitystyössä mukana. Keskeinen kysymys on: Minkälaiset vertaisarviointimallit toimivat kun kyseessä on aikatauluun sitomaton nonstop-opiskelu avoimissa oppimisympäristöissä ja halutaan käyttää autenttisia oppimistehtäviä? Autenttisessa oppimistehtävässä oppija tarkastelee ilmiötä omassa arkiympäristössään sekä peilaa havaintojaan teoriaan.

Esityksessämme Prof. Yeonwook Im:n kanssa tunnistimme kirjallisuuskatsauksen ja alustavien projektikokemusten pohjalta seuraavat seitsemän MOOCien vertaisarvioinnin kehittämistä sekä vertaisarviointikulttuuria korkeakoulutuksessa ylipäätään edistävää keskeistä tekijää, jotka on esitetty seuraavassa kuviossa:

  1. opettajien taidot,
  2. opiskelijoille koulutus/ohjaus vertaisarvioinnin käyttöön,
  3. rikkaat pedagogiset mallit vertaisarviointiin,
  4. kriteerit vertaisarviontiin (tukevat samalla oman tuotoksen laatua),
  5. monipuoliset arviointimenetelmät,
  6. soveltuvat tekniset alustat ja
  7. käytännöt vertaisarviointitaitojen todentamiseen ja palkitsemiseen koulutusorganisaatiossa.

7-factors

UAE-projektissa jaetaan pilotin kokemuksia ja tarjotaan koulutusta vertaisarvioinnin kehittämiseen tammikuussa 2017. Averkossa on vertaisarvioinnista tarjolla miniPOD, jossa tavoitteena on tutustua erilaisiin vertaisarviointimalleihin ja soveltaa niitä omassa opetustyössä erilaisissa oppimisympäristöissä.

Lue blogiartikkeli kokonaisuudessaan Averkon blogissa. Julkaistu 26.9.2016.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s